Ciężko określić skąd biorą się motoryzacyjne mity. Ich powielanie zamiast upraszczać rzeczywistość może kierowców sporo kosztować. Co więcej nieumiejętne posługiwanie się nieprawdziwymi danymi poszerza grono osób, które wprowadzane są w błąd.
Manualna skrzynia biegów umożliwia lepsze osiągi
Tak było, ale stwierdzenie to stało się mitem, kiedy automatyczne skrzynie biegów pracowały na przetworniku momentu obrotowego. Przekładnie manualne pozwalały „wyciągnąć” lepsze osiągi m.in. dlatego, że obecnie nie ma już mowy o stratach momentu obrotowego. Dzisiejsze nowoczesne automaty pozwalają na szybszą zmianę biegów, niestety czynnik ludzki obsługujący manuala nie jest w stanie osiągnąć takiej skuteczności.
W większości manualne skrzynie biegów nie wymagają serwisu
To mit. Co prawda manuale, zwłaszcza te starsze bardzo trudno uszkodzić, ale nie oznacza to, że będą pracować tak samo długo bez serwisu jak silniki TSI. Problemy z manualną skrzynią biegów nie są przejściowe i zawsze wymagają wizyty w specjalistycznym warsztacie. Nie zawsze konieczna będzie wymiana skrzyni, czasem w zupełności wystarczy regeneracja skrzyni biegów.
W manualu prawie nie trzeba wymieniać oleju
Wszyscy chcielibyśmy, by nasze pojazdy były jak bezobsługowe. Niestety każdy mechanizm ma swoją trwałość i wytrzymałość. Bez odpowiedniej ilości oleju w skrzyni w zasadzie niemożliwe jest by wszystkie zachodzące wewnątrz procesy mogły zachodzić bez uszczerbku na podzespołach. Zagrożenie dla działania systemu stanowi również olej stary, który nie ma już odpowiedniej lepkości i gęstości. Dlatego też kontrola stanu oleju jest elementem niezbędnym prawidłowej eksploatacji pojazdu.
Skrzynie manualne na pewno wkrótce zupełnie znikną z rynku
Mit! Dla wielu kierowców przyjemność samodzielnej zmiany biegów nie ma sobie równych w nawet najbardziej sprawnych i nowoczesnych automatach. Tak automaty zdominowały motosport, są częściej wybierane przez mieszkańców dużych europejskich metropolii, bo pozwalają na bardziej komfortową jazdę z punktu A do punktu B, zwolenników manuali nadal jest jednak sporo. Świadczy o tym chociażby fakt, że nadal nowe modele samochodów pojawiają się w wersji zarówno ze skrzynią automatyczną jak i manualną. No i motoryzacyjne legendy jak Porsche nadal, doceniając swych „manualnych klientów”, oferują swoje topowe modele jak 911 czy Carrera w wersji z tradycyjną skrzynią biegów.