Sytuacja hipotetyczna. Kupujesz samochód. Od sprzedawcy słyszysz następujące zdania.
Jak myślisz? Prawda to czy fałsz?
*niepotrzebne skreślić
- To auto z Niemiec. Starszy człowiek nim jeździł. Nie bite. Można brać w ciemno – PRAWDA/FAŁSZ
- Żona nim jeździła. Dzieci do szkoły zawieść i z powrotem. Żadnych wgnieceń, proszę sprawdzić -PRAWDA/FAŁSZ
- Powiem szczerze, bo mi nie zależy, żeby coś ukrywać. Błotnik był wymieniany, a poza tym to igła -PRAWDA/FAŁSZ
- Jestem drugim właścicielem. Jak kupiłem, tak sprzedaję. Nic tu nie było robione – PRAWDA/FAŁSZ
Oczywiście nie jesteśmy w stanie jednoznacznie ocenić ich prawdziwości, ponieważ taką wiedzę posiada tylko sprzedający, jednak nie oszukujmy się. W Niemczech też dochodzi do wypadków. W kolizjach nie biorą udziału wyłącznie mężczyźni, a wymieniony błotnik może być równoznaczny z tym, że reszta karoserii została „wyklepana”.
Pierwszym krokiem, pozwalającym poznać historię pojazdu, jest wizyta w serwisie ASO, warsztacie samochodowym lub u rzeczoznawcy, ale niestety… w takim przypadku nasz poradnik musiałby się skończyć na tym zdaniu. I byłby to zdecydowanie zbyt krótki poradnik.
Oto kilka sposobów, dzięki którym samodzielnie będziesz mógł sprawdzić, czy używany samochód miał wypadek lub kolizję.
SPRAWDZENIE NUMERU VIN
Istnieją strony Internetowe, które umożliwiają zweryfikowanie przeszłości pojazdu oraz jego przebiegu w oparciu o numer VIN. Uczciwy sprzedawca nie powinien mieć problemu z jego ujawnieniem.
OCENA STANU POWŁOKI LAKIERNICZEJ
Podczas samodzielnych oględzin, należy przede wszystkim skupić się na stanie powłoki lakierniczej. Nie każde oświetlenie umożliwi dostrzeżenie wszystkich niuansów karoserii, dlatego najlepiej jest umówić się na spotkanie w miejscu, gdzie będzie możliwość skorzystania ze światła jarzeniowego. To ono pomoże odsłonić niedociągnięcia oraz różnice w lakierze, pozostawione przez lakiernika.
Oto elementy, które poinformują o ingerencji lakierniczej:
- pasta polerska zebrana w trudno dostępnych szczelinach,
- różnice w odcieniu pomiędzy poszczególnymi elementami (drzwi, maska, dach itp.),
- lakier znajdujący się we wnękach pojazdu – jego chropowatość świadczy o tym, że błotnik lub drzwi były lakierowane,
- mikrorysy pod powłoką lakierniczą, które mogą być skutkiem osadzania się lakieru na podkładzie,
- plastikowe nadkola – w przypadku, gdy lakiernik nie wymontował ich przed lakierowaniem, pozostaną na nich ślady farby,
- wnęka znajdująca się w kole zapasowym powinna mieć oryginalne wytłoczenie.
KONTROLA PODŁUŻNICY SAMOCHODOWEJ
Podłużnicę samochodową, jeżeli jest to możliwe, należy skontrolować zarówno od góry (otwierając maskę samochodową), jak i od dołu (kładąc się pod pojazdem). Nie powinny być na niej widoczne oznaki naprawy, takie jak falowania, czy zgięcia powstałe wskutek prostowania odkształconej podłużnicy.
Na uwadze trzeba mieć również masy, znajdujące się na jej zgrzewach, które po obu stronach pojazdu powinny być takie same.
SPRAWDZENIE PODUSZEK POWIETRZNYCH
Po uruchomieniu zapłonu, kontrolka poduszek powietrznych, powinna się najpierw zapalić, a następnie zgasnąć. W przeciwym razie świadczy to o nieporowanym funkcjonowaniu poduszek, które mogły zostać uszkodzone podczas zderzenia.
Wiele na temat systemu poduszek powietrznych jest w stanie powiedzieć kierownica samochodowa. Sprawdzając ją od spodu, można określić, czy nie było ingerencji przy śrubach i otworach montażowych.
INNE ELEMENTY
- Osiowość kół – ustawiając się w odpowiedniej odległości od maski samochodowej należy porównać, czy przednie koła znajdują się w tej samej linii, co tylne.
- Uszczelka drzwiowa – po delikatnym odsunięciu uszczelki jest możliwość dostrzeżenia czy oryginalne zgrzewy poszycia dachów, słupków oraz progów, nie zostały naruszone.
- Struktura baranka – kładąc się pod pojazdem można ocenić czy struktura oraz kolor środka konserwującego podwozie jest taka sama z prawej, jak i z lewej strony.
- Elementy karoserii – warto jest porównać szczeliny znajdujące się pomiędzy elementami, a także sprawdzić pracę zamków w drzwiach, bagażniku oraz masce.
- Pasy – pasy zabezpieczające powinny zwijać się swobodnie, jakiekolwiek opór może świadczyć o uszkodzeniu napinacza podczas wypadku.
- Pedał hamulca – w czasie kolizji instynktowym ruchem człowieka, jest wciśnięcie stopy w hamulec. Takie działanie, podczas uderzenia, może spowodować odkształcenie tego elementu, dlatego warto jest sprawdzić, czy pedał hamulca nie jest wygięty.
Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie wykryte wady lakiernicze świadczą o tym, że samochód był poważnie uszkodzony. Wszelkie wątpliwości, co do jego stanu, najlepiej jest skonsultować ze specjalistą – np. wybierając się z planowanym zakupem do ASO, na pełen przegląd przedzakupowy. Natomiast niewielkie rysy czy uszkodzenia, które nie mają wpływu na bezpieczeństwo pojazdu, można zniwelować odpowiednimi środkami do ochrony lakieru. I można je również wykorzystać podczas negocjacji ze sprzedawcą, w celu obniżenia ceny samochodu.
A na koniec…prawda czy fałsz?
*potrzebne zostawić
Czy ten tekst był przydatny? PRAWDA