Nie sam sposób operowania biegami w manualnej skrzyni biegów ma wpływ na to, jak często należy w niej wymieniać olej. Fakt, że olej w skrzyni manualnej nie ma kontaktu ze spalinami wcale nie oznacza, że jest niewymiennym płynem.
Konieczność wymiany oleju w skrzyni biegów może sygnalizować opóźniona lub nieregularna zmiana biegów. Jednak nie zawsze opór ze strony drążka lub problem z ruchomością przekładni jest równoznaczny z koniecznością zmiany oleju. Bywa, że mogą to być zwiastuny czegoś poważniejszego. Bywa i tak, że sam kolor oleju jest pierwszą oznaką, że płyn w naszym manualu potrzebuje wymiany. Jak rozpoznać właściwy moment na zmianę oleju w manualnej skrzyni biegów? Czy czas pomiędzy wymianami zależy tylko od eksploatacji czy również jest skorelowany z marką pojazdu czy średnimi temperaturami powietrza?
Co wpływa na konieczność wymiany oleju w skrzyni manualnej?
W oleju przekładniowym pojawiają się z czasem opiłki metali. Ma to związek ze zużyciem kół zębatych czy nieprawidłowej zmianie biegów (najczęściej nie do końca dociśnięte sprzęgło podczas pracy przekładnią). Oczywiście ponieważ producenci doskonale o tym wiedzą, zadbali, by większe opiłki były wyłapywane przez specjalne magnesy, jednak na mniejsze nie ma takiego prostego patentu.
Co więcej pod wpływem naturalnego procesu starzenia się oleju traci on lepkość i zaczyna się utleniać. Jak wiadomo olej odpowiada nie tylko za smarowanie, schładza też elementy skrzyni, a także oczyszcza koła zębate, łożyska i inne elementy przekładni. Podczas wymiany oleju oczywiście pozbywamy się też wytworzonych w nim opiłków.
Jak skrzynia „mówi”, że potrzebuje wymiany oleju?
Wyciek, buczenie czy „skakanie” podczas przełożenia nie musi oznaczać tylko konieczności wymiany oleju, może zwiastować również coś znacznie poważniejszego. Jednak diagnosta pewnie właśnie od sprawdzenia jakości oleju zacznie, jeśli dowie się o takich „dolegliwościach”. Jeśli po odkręceniu śruby kontrolnej na bocznej ścianie skrzyni biegów okaże się, że płyn ma kolor mleczny, brunatny czy ciemnoczerwony, wówczas wymiana oleju jest wskazana.
A jeśli nie ma oznak zużycia? Czy wymieniać olej w skrzyni biegów?
Czy można nie wymieniać oleju w skrzyni manualnej w ogóle? Oczywiście! Jeśli tylko nasz samochód jest „młody” i nie ma przejechanych 150-200 tysięcy kilometrów. No i fajnie gdybyśmy byli jego pierwszy właścicielami, wówczas doskonale będziemy wiedzieć jak skrzynia i cały samochód były eksploatowane. Na pewno szybciej niż w pojazdach „cywilnych” olej trzeba będzie sprawdzić w przypadku samochodów sportowych czy tych, które były szczególnie mocno eksploatowane, np. wielogodzinna praca czy jazda z obciążeniem w postaci przyczepki. Wymania oleju przekładniowego w takich przypadkach, jeśli samochód nie jest już nowy powinna nastąpić po 80-100 tysiącach kilometrów.
Olej najlepiej wymieniać nie w interwałach ustalonych przez producenta samochodu, a raczej w tych, które zalecają producenci skrzyń. Warto również postarać się o sprawdzenie stanu oleju w samochodzie, którego stajemy się którymś z kolei właścicielem. Ten poprzedni mógł przecież być przekonany, że rację bytu ma mit, który mówi o tym, że oleju w manualnej skrzyni nie wymienia się wcale. No i warsztat, do wymiany oleju w skrzyni wybierajmy warsztaty, które specjalizują się właśnie w regeneracji i naprawie skrzyń manualnych właśnie. minimalizuje to ryzyko popełnienia błędów w diagnozie, gwarantuje natomiast długą i bezusterkową eksploatację.