Każdy wie, że lepiej jest kupić nieco starszy, ale w pełni sprawny samochód niż usterkową nowość. Dlatego przyjrzeliśmy się tym elementom manualnej skrzyni biegów, które dają jasne objawy przyszłej awarii lub zbliżającej się konieczności naprawy.
Wsiadasz i badasz
Jest wybrany model, jest akceptowalny przebieg i cena. Masz możliwość wykonania jazdy testowej, co powinno zwrócić Twoją uwagę?
Opór drążka
Jeśli drążek zmiany biegów nie stawia oporu lub wręcz przeciwnie stawia nadmierny opór i zmieniając bieg wydaje się, że niemal pomagasz przekładni wejść w kolejny bieg mocniej ją dociskając, może występować problem z olejem. Źle dobrany lub zupełnie zużyty może dawać właśnie takie wrażenie.
I to też pierwszy sygnał świadczący o tym, że skrzynia, a co za tym idzie cały samochód może być zaniedbany przez dotychczasowego właściciela. Luźny drążek zmiany biegów może też sygnalizować zużycie wybieraków.
Stan łożyska oporowego
Na włączonym silniku powinno się udać zaobserwować następujące zjawisko; kiedy na biegu jałowym słyszysz delikatne piski, które można uciszyć naciskając pedał sprzęgła, prawdopodobnie masz do czynienia z zużytym łożyskiem oporowym sprzęgła.
Niestety do wymiany tego łożyska konieczny jest demontaż przekładni, to pracochłonne, zatem również kosztowne. W zależności od zastosowanych w samochodzie rozwiązań wymiana łożyska to koszt 100 do 500 zł, a sama robocizna nie będzie kosztować mniej niż 500-600 zł.
Stan kół zębatych
O tym czy koła zębate w skrzyni manualnej pracują właściwie świadczy sposób wbijania biegów. Jeśli same wpadają na swoje pozycje przy minimalnym wysiłku kierowcy, może to być oznaką wytarcia właśnie kół zębatych. Wytarcie może być spowodowane zawiesiną wytworzoną przez olej, ale może wynikać również z obecności płynu cementowego w oleju. Tak czy inaczej nie jest to dobry prognostyk na pierwsze chwile z nowym nabytkiem w postaci samochodu.
Czy sprawny synchronizator?
Jedną z najszybciej odkrywanych przez kierowców usterką skrzyni biegów jest problem z synchronizatorem. Wynika to z faktu, że nie sposób nie zauważyć charakterystycznego zgrzytu podczas zmiany biegu. Jeśli więc już na jeździe testowej zdziwi cię chrobot podczas wbijania biegów, zapytaj właściciela o stan synchronizatorów. Nierzadko jeśli przyjdzie ci je wymienić, do ceny używanego samochodu dojdzie minimum kilkaset złotych.
Na co jeszcze zwrócić uwagę „nasłuchując” skrzyni biegów?
Znanym symptomem świadczącym o zużyciu któregoś z elementów skrzyni biegów są wszelkiego rodzaju hałasy dobywające się ze skrzyni. Oczywiście od rocznika samochodu oraz dynamiki jazdy zależeć będzie także poziom hałasu w kabinie. Jednak charakterystyczne hałasy w następstwie uszkodzeń w manualnej skrzyni biegów nie pozostawiają wątpliwości odnośnie ich źródła. Nie ma się więc co obawiać, że ich nie usłyszy ich osoba nawet po raz pierwszy wsiadająca do danego samochodu. Problem pojawia się wówczas, kiedy konieczne staje się zdiagnozowanie jakiej części skrzyni usterka może dotyczyć. Tu już wprawne ucho nie wystarczy.
Najbezpieczniej dla przyszłego właściciela samochodu używanego z manualną skrzynią biegów będzie udać się do mechanika. Jeśli samochód generalnie jest w doskonały stanie, a dziwne hałasy czy praca skrzyni świadczą o tym, że tylko z przekładnią jest problem, udaj się do specjalistów od manualnych skrzyń biegów, a nie najbliższego mechanika. Najczęściej tylko specjalista będzie potrafił stosunkowo szybko i bardzo precyzyjnie określić w czym tkwi problem i jak będzie wyglądać pozbycie się go.