Pamiętasz o regularnej wymianie oleju silnikowego? To dobrze, a czy pamiętasz że uwagę wypadałoby przeznaczyć także w stronę innego mechanizmu w Twoim aucie?
Skrzynia biegów może i psuje się rzadziej niż silniki, ale wymaga odpowiedniego traktowania – i chodzi tu nie tylko o nie popełnianie typowych błędów użytkownika (jak postoje na sprzęgle), ale przede wszystkim odpowiedni wybór i regularne wymiany oleju.
Dobry olej to podstawa sprawnej pracy skrzyni biegów
I to nie tylko w automacie! Także skrzynie manualne narażone są na liczne usterki, których naprawa może prowadzić do konieczności poniesienia sporych kosztów. Odpowiedni olej przekładniowy pozwala na zmniejszenie tarcia w skrzyni, łagodzi uderzenia kół zębatych, zapobiega ewentualnej korozji, a w końcu chłodzi urządzenie, które może rozgrzewać się do wysokich temperatur podczas zmiany przełożeń.
Który olej do skrzyni biegów jest najlepszy?
Oleje przekładniowe różnią się od siebie licznymi parametrami, a najważniejszym jest skład. To na bazie tego drugiego wyróżnia się podstawowe typy oleju do skrzyni biegów:
- oleje syntetyczne – pracują w większość aktualnie produkowanych skrzyń biegów. Są wytrzymalszym i efektywniejszym rodzajem oleju przekładniowego – niezwykle skutecznie dostosowano je do zmiennych warunków atmosferycznych, świetnie smarują a przy okazji przeciwdziałają powstawaniu ewentualnej rdzy.
- oleje mineralne – powinny być stosowane wyłącznie w konkretnych modelach skrzyń biegów. To specyfik delikatniejszy od wcześniej wspomnianego syntetyka. Bazę oleju mineralnego stanowią bowiem głównie składniki naturalne. Skuteczność smarowania olejów mineralnych jest często uzależniona od pogody.
Olej do manualnej skrzyni biegów
Szukając właściwego na początku najlepiej zapoznać się z informacjami udostępnionymi przez producenta. Najpewniej zmiana oleju w Twojej skrzyni biegów powinna odbywać się co 40-60 tys. km, czyli co średnio 4 zmiany oleju silnikowego. Jeśli jednak nie możesz się upewnić i nie jesteś w posiadaniu książki gwarancyjnej Twojego auta (z rozpiską przebiegów i wskazaniem jego konkretnego typu oleju) masz dwa wyjścia:
- Skontaktować się z ASO – jedno z najlepszych rozwiązań. Niestety w ASO oryginalny olej jest często dwa razy droższy niż jego zamiennik (a i nie każdy olej do skrzyni biegów ten zamiennik posiada…)
- Wpisać w internetową wyszukiwarkę frazy, jak:
- olej do skrzyni biegów
- dobierz olej do skrzyni biegów
- jaki olej do skrzyni biegów
Najlepiej uzupełnić je nazwą marki samochodu i modelu np.:
- olej do skrzyni biegów vw
- olej do skrzyni biegów vw golf VI
- olej do skrzyni biegów audi
- olej do skrzyni biegów seat
- olej do skrzyni biegów opel
I liczyć na to że znajdziesz sensowną odpowiedź. Ostrzegamy jednak, że nie będzie to rozwiązanie, które da ci 100% gwarancji. Najpewniejsze wyjście to kontakt z ASO lub…
Opcja nr 3, czyli jaki olej do skrzyni biegów wybrać?
Możesz skorzystać z porady specjalistycznego warsztatu zajmującego się regeneracją i naprawą przekładni. Na przykład w Skrzynie Zajac.pl do samochodów VAG najczęściej wykorzystujemy olej 75w90 – pełen syntetyk (i koniecznie nie czerwony). Rodzaj oleju jest jednak uzależniony od regenerowanej skrzyni.
Jeśli regenerowałeś skrzynię w naszym warsztacie możesz upewnić się, co do odpowiedniego dla niej oleju:
- dzwoniąc pod numer +48 609 528 582
- lub pisząc na kontakt@skrzyniezajac.pl