Pielęgnacja w kwestii samochodu dotyczy nie tylko widocznych części nadwozia, ale również podzespołów. Oczywiście w ramach opieki nad pojazdem liczy się pielęgnacja, która nie może przebiegać w oderwaniu od właściwej eksploatacji.
Prewencja przede wszystkim
Prawidłowy poziom oleju, unikanie przeciążania i regularne przeglądy – to elementy prewencyjnej opieki nad manualną skrzynią biegów, o których nie możemy zapominać, jeśli chcemy użytkować naszą skrzynię latami. Regularne uzupełnianie oleju w skrzyni biegów jest równie ważne co dbałość o klocki hamulcowe. Co więcej nie należy tu czekać aż do wystąpienia niepokojących objawów. Wymiana oleju w skrzyni wedle zaleceń specjalistów powinna odbywać się co 50-60 tysięcy kilometrów. Co istotne, najlepiej jeśli odbywa się w specjalistycznym warsztacie, a nie u pierwszego lepszego mechanika. W warsztacie specjalizującym się w regeneracji i naprawach manualnej skrzyni biegów mechanicy są szczególnie wyczuleni na wczesne oznaki awarii. Pomogą nam zatem we wczesnym zdiagnozowaniu problemu.
Czytaj również -> Jak rozpoznać moment na wymianę oleju w skrzyni biegów?
Właściwe użytkowanie manualnej skrzyni biegów
Samo prawidłowe użytkowanie skrzyni stanowi jeden z najważniejszych elementów, które determinują jej długowieczność. Jeśli więc chcemy zapobiec uszkodzeniom na co dzień wciskajmy przy zmianie biegów pedał sprzęgła do końca, jeździmy płynnie, nie szarpiąc drążkiem. Nie trzymajmy również dłoni na drążku zmiany biegów podczas jazdy. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa – w końcu dużo dłużej trwa skontrowanie kierownicą w przypadku przeszkody na drodze, jeśli jedną dłoń trzymamy na drążku, ale nadmiernego nacisku na sam drążek. A nacisk ten sprawia, że na widełkach zmiany biegów dochodzi do wycierania powierzchni stycznych z piastą, czyli pierwszy krok do wypaczenia precyzji przełączania biegów.
W samej zmianie biegów liczy się precyzja, które nie pozwala na „gmeranie” w skrzyni, jeśli nasza noga nadal tkwi na pedale gazu. Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym czy aby na pewno sprzęgło wciśnięte jest do końca, dlatego warto wyrobić sobie taki nawyk, który sprawia, że zawsze sprzęgło obsługujemy środkową częścią stopy. Jeśli już jesteśmy przy sprzęgle, pamiętajmy, że do najczęstszych grzechów jego eksploatacji należy trzymanie na nim stopy podczas postoju na światłach. Agresywna i szybka zmiana biegów dobrze wygląda na trasie WRC, w codziennym użytkowaniu szybkość jest znacznie mniej opłacalna niż precyzja.
Specjalistyczna opieka i reagowanie na niepokojące zmiany
Jeśli na przegląd skrzyni to zawsze do warsztatu, który w regeneracji i naprawach skrzyń się specjalizuje. Tam też zawsze zgłaszamy się przy dostrzeżeniu jakichkolwiek oznak, które mogą sygnalizować kłopoty w skrzyni. I nigdy, przenigdy nie przekładamy wizyty w warsztacie, jeśli zauważymy niecodzienne zachowanie czy to lewarka czy samej skrzyni (np. „wchodzenie” biegu z oporem).
Co ważne, nie powinniśmy traktować rutynowego przeglądu w stacji kontroli pojazdów jako wystarczający w diagnostyce. Sami możecie tam zapytać jak często w trakcie przeglądu okresowego diagnozowane są kłopoty ze skrzynią biegów.
Na koniec warto dodać, że skrzynia manualna jest znacznie mniej usterkowa niż skrzynia automatyczna, którą „zepsuć” i narazić na konieczność drogiej naprawy jest bardzo łatwo.