Stało się – od jakiegoś czasu masz kłopoty ze sprawną zmianą biegów, słyszysz że Twoja skrzynia pracuje inaczej, jakby głośniej. Pewnie już wiesz, że coś tu nie gra. I wtedy pojawia się strach – no to kaplica, teraz będę musiał zmienić całą przekładnię… A czy pamiętałeś, że poza silnikiem, ktoś kiedyś nalał też olej do skrzyni?
Nie odkryjemy Ameryki mówiąc, że z olejem w skrzyni manualnej jest podobnie, jak ze wszystkimi innymi płynami w aucie – trzeba je kontrolować i szybko reagować na każdą niepokojącą zmianę. A jeśli tego nie zrobisz skrzynia albo zacznie się przegrzewać, albo po prostu uszkodzisz łożyska. Wtedy już na pewno poczuje to Twój portfel.
Wyciek oleju z manualnej skrzyni biegów – co robić?
Spokojnie, to tylko czarny scenariusz. Większość problemów ze skrzynią zaczyna się od drobnych rozszczelnień, które jeśli zostaną szybko rozpoznane, mogą zostać równie szybko usunięte. Najważniejsze to nie lekceważyć problemów i wiedzieć, gdzie szukać ich przyczyny.
Zaczynamy od okresowych przeglądów Twojego auta. Będąc na stacji diagnostycznej zwróć szczególną uwagę na to co dzieje się w okolicach skrzyni – czy nic nie wycieka, a poziom oleju i jego odcień są właściwe. A później zacznij szukać dokładniej…
Najczęstszą przyczyną wycieków są nieszczelne uszczelniacze
Wyciek oleju z półosi skrzyni biegów zdarza się bardzo często
Od tego warto rozpocząć poszukiwania ubytku oleju. Usterka półosi to najpopularniejsza przyczyna wycieków. Na szczęście naprawa w 90% przypadków będzie bardzo prosta – wymaga wymiany łatwo dostępnych uszczelniaczy. Nieco trudniej będzie, gdy zostało uszkodzone siedzisko uszczelniacza albo przydarzył się inny z rzadziej spotykanych przypadków – wówczas najpewniej konieczny będzie demontaż całej przekładni.
Widoczne wycieki z wałka sprzęgłowego
Kolejny przypadek związany z uszczelniaczem. Tym razem nieszczelność może wpłynąć też na zabrudzenie tarczy sprzęgła, co będzie wiązało się z jej wymianą. Ten rodzaj uszczelniacza montowany jest od wnętrza skrzyni co niestety wiąże się z koniecznością jej demontażu podczas wymiany (a to podnosi koszt naprawy).
Wyciek oleju z wybieraka
Wybierak pracuje w uszczelniaczu, w związku z tym to znowu tam trzeba szukać przyczyny nieszczelności.
Wycieki oleju z wału w skrzyni biegów
Tradycyjnie już należy wymienić uszczelniacz, jednak przy okazji upewnij się że wał na którym go montujesz pracuje poprawnie (przyczyną wycieku mogą też być jego nadmierne wibracje).
A jeśli problemu trzeba szukać gdzie indziej, być może:
Olej w skrzyni wycieka na łączeniu obudowy
Wyciek ten może nastąpić w przypadku pęknięcia lub niewłaściwego montażu skrzyni po naprawie. Skuteczne usunięcie problemu wymaga ponownego demontażu i dokładnego uszczelnienia, co wiąże się z wyższymi kosztami naprawy. Na szczęście usterka ta nie zdarza się często.
Wyciek z tylnego dekla
Pojawia się z reguły przez niewłaściwy montaż nowego dekla – ponowny montaż wraz z weryfikacją szczelnego połączenia dekla z obudową powinien rozwiązać problem.
Wycieki w skrzyni biegów na połączeniu z reduktorem
Simmeringi znajdujące się między skrzynią a reduktorem, są podatne na rozszczelnienia. W celu usunięcia wycieku, niestety niezbędny będzie demontaż całej przekładni.
Oczywiście może się zdarzyć też tak, że olej wycieka, bo jest go za dużo… Wówczas nieszczelność pojawi się na odpowietrzniku skrzyni manualnej. W tym przypadku mamy dobrą informację – naprawisz usterkę czekając 😉 Problem skończy się, gdy trochę pojeździsz a w skrzyni wyrówna się poziom oleju.