Skip links

Skrzynia biegów – wykrywamy najpopularniejsze usterki [TOP 4 awarii skrzyni]

Stuka, zgrzyta, buczy, huczy – oj kolego, to znak że coś się dzieje. Skrzynie biegów są jednymi z najbardziej eksploatowanych elementów w naszych samochodach, a lekceważenie nawet małych problemów z ich działaniem bardzo często przekłada się na ich żywotność.

Kłopoty ze skrzyniami mogą być efektem zarówno wad konstrukcyjnych, jak i niewłaściwego użytkowania np. przez agresywny styl jazdy. Na szczęście każdej usterce można zaradzić. Jak? Wystarczy zawczasu zapobiegać problemom – przecież chodzi o nasze bezpieczeństwo. Dlatego przygotowaliśmy mały poradnik, z którego dowiesz się jakie objawy należy uznać za te, których nie wolno lekceważyć. Zobacz po czym poznasz, że z Twoją skrzynią “coś” zaczyna być nie tak.

1. Ciężka zmiana biegów. Co się dzieje?

Znalezienie problemu na własną rękę nigdy nie jest łatwe. Jeśli zauważysz, że po wrzuceniu biegu obroty silnika wzrosną, a auto nie będzie przyspieszać proporcjonalnie do odgłosów pracy silnika możesz mieć pewność, że masz kłopoty. Na szczęście utrudniona praca przekładni to najpopularniejszy problem, z którym spotykają się użytkownicy manualnych skrzyń i ich mechanicy. Rozwiązanie może być banalnie proste.

Jaka powinna być pierwsza rzecz, którą zrobisz, gdy zauważysz problemy?

Sprawdź poziom oleju w swojej skrzyni!

A najlepiej profilaktycznie wymień go stosując produkt zalecany przez producenta. Warto ponieważ olej jest odpowiedzialny za smarowanie wszystkich elementów przekładni, a po pewnym czasie zawsze traci on swoje właściwości. Często nawet nieznaczny ubytek może spowodować kłopoty przy zmianie biegów. Z drugiej strony wymiana oleju może być kluczowa również gdy ciecz – nawet pomimo braku wycieku – stanie się zbyt gęsta. Do przeciętnej, manualnej skrzyni wlewa się średnio od 1,5 do 2 litrów oleju.

Jakie mogą być inne przyczyny utrudnionej pracy skrzyni?
Najczęściej są to zużyte sprzęgło, popychacze oraz niewyregulowane linki. Pamiętaj, że aby nie przepłacać za naprawę, kluczową będzie prawidłowa diagnoza problemu. Jeśli potrzebujesz w tym temacie porady daj nam znać >> tutaj. Chętnie pomożemy 🙂


2. Zgrzytanie skrzyni podczas zmiany biegów. O co chodzi?

To drugi najpopularniejszy problem. W tym przypadku znajduje się on najczęściej po stronie zewnętrznych mechanizmów przekładni.

Gdy szukać przyczyny?

Upewnij się, że linki nie są “zapieczone” i sprawdź stan synchronizatorów.

Synchronizatory są jednym z najważniejszych elementów skrzyni, a każdy z biegów posiada swój własny synchronizator. Z tego względu “zgrzyty” bardzo często pojawiają się wyłącznie w jednej konfiguracji zmiany biegów. Te metalowe, umieszczone na głównym wałku skrzyni, pierścienie odpowiadają za wyrównywanie prędkości obrotów kół zębatych oraz ich płynne działanie.

A co jeśli wszystko z nimi w porządku?
Niestety wina może leżeć po Twojej stronie – mówiąc konkretniej chodzi o niewłaściwe użytkowanie pedału sprzęgła.


3. Ruszająca się gałka skrzyni biegów – samoistny ruch lewarka

I teraz zaczyna się robić naprawdę niebezpiecznie. Nawet jeżeli biegi jeszcze nie “wypadają” to zauważysz mocne ruchy gałki przy hamowaniu i gwałtownym przyspieszaniu.

Dlaczego gałka skrzyni biegów się rusza?

Przyczyną mogą być uszkodzone poduszki pod silnikiem lub skrzynią biegów albo zużyte popychacze lub linki.

Koszty naprawy pojedynczych podzespołów mogą być naprawdę różnorodne i wahają się często od kilkudziesięciu do, jeszcze częściej, kilkuset złotych. Jeśli usterka jest nieco bardziej złożona koniecznością może być niestety wymiany skrzyni na zregenerowaną. Spokojnie, nie jest to aż tak straszne i drogie jak Ci się wydaje. W razie kłopotów odezwij się do nas z informacją jakiej skrzyni potrzebujesz. Pomożemy Ci tak, żeby było dobrze i tanio 🙂

Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Przyczyną “wypadania” biegów może też być uszkodzenie synchronizatorów, o którym wspominaliśmy w pkt. 2. W tym przypadku poza “zgrzytami” istnieje też spore ryzyko właśnie “wypadania” biegów podczas jazdy. To poważna usterka przy wystąpieniu, której warto wstrzymać się z jazdą do czasu naprawy.


4. Głośna praca skrzyni biegów, czyli popularne “wycie”

Można się śmiać, że niektóre auta po prostu tak mają ale… tylko niektóre. Jeżeli jeździsz czymś innym niż Fiat 500 czy Mitsubishi Space Star najpewniej “wycie” będzie sygnałem, że poważna usterka zbliża się wielkimi krokami.

Jęczenie, stukanie, buczenie – czemu skrzynia biegów hałasuje?

Masz zużyte łożyska lub koła zębate.

To kolejna usterka, której zapobiec można po prostu nieco ostrożniejszym stylem jazdy. To właśnie on ma największy wpływ na żywotność kół zębatych. Jeżeli jednak już jest już za późno to w przypadku zużytego łożyska naprawy niestety nie da już się uniknąć. Co ważniejsze, bagatelizowanie problemu małego “wycia” może skutkować całkowitym oderwaniem obudowy skrzyni. Nie warto więc czekać. Wtedy już na pewno będziesz musiał skorzystać z oferty naszych zregenerowanych przekładni.

skrzyne biegów manulane - usterki, awarie, skrzynie biegów zając, regeeracja skrzyń biegów
Manualna skrzynia biegów – najpopularniejsze usterki i awarie

Pamiętaj!

Na wiele z usterek występujących w manualnych skrzyniach biegów wpływ ma Twój styl jazdy. Prowadzenie na zbyt niskich obrotach powoduje szybką eksploatację łożysk i koła zamachowego. Agresywna zmiana biegów też nie pomaga – przy regularnym, gwałtownym wbijaniu biegów masz sporą szansę, by uszkodzić synchronizatory.

Musisz mieć świadomość, że naprawa skrzyni biegów jest skomplikowanym procesem, różnym w zależności od modelu auta. Jeśli zauważysz problemy w funkcjonowaniu Twojej przekładni nie zwlekaj z naprawą i skorzystaj z pomocy specjalisty. Z reguły im później tym gorzej – długotrwała jazda ze zużytymi podzespołami doprowadzi do naprawdę poważnej awarii.

Return to top of page