Skip links

Katowanie skrzyni

Jak sprawdzić, czy poprzedni właściciel „katował” skrzynię biegów? Renowacja skrzyni biegów może niejednokrotnie okazać się poważnym kosztem, dlatego warto wiedzieć, w jakim stanie jest manualna skrzynia w używanym samochodzie, który chcemy kupić.

Bywa tak, że właściciele samochodów potrafią tak doskonale przygotować je do odsprzedaży, że do głowy by nam nie przyszło, że pod perfekcyjnie wypolerowaną karoserią kryją się bardzo niebezpieczne dla kieszeni przyszłego użytkownika rzeczy. Nie dajmy się jednak zwieść – nadchodząca awaria manualnej skrzyni biegów jest do wykrycia nawet podczas jazdy próbnej.

Zużycie oleju lub jego niski poziom – opór na drążku

Jeśli właściciel samochodu nie zadaje sobie trudu, by regularnie uzupełniać olej, poczujemy to m.in. wtedy, gdy na rozgrzanym już silniku biegi ciężko wchodzą. Najlepiej, jeśli mamy okazję sprawdzić to przy niskiej temperaturze, ponieważ wówczas olej ma inną gęstość. Różnica pomiędzy odpowiednią ilością oleju a za małą nie powinna być trudna do wychwycenia. Warto tu również wziąć poprawkę na uwagi właściciela, który może twierdzić, że ten typ skrzyni „tak ma” i zawsze (a nawet od nowości) na drążku pojawiał się charakterystyczny opór. Sprawdzenie stanu środka smarnego skrzyni nie jest bardzo proste, ale zasadniczo – jeśli właściciel nie ma nic do ukrycia – można spokojnie udać się w tym celu do warsztatu.

Mrucząca prośba o pomoc

Jedną z najczęstszych przyczyn szarpania przy zmianie biegów jest problem z olejem w przekładni. Braki w oleju sygnalizowane są nie tylko szarpaniem, ale swoistą sztywnością dźwigni i problemami z wrzuceniem biegu. Skrzynia z nieodpowiednią ilością oleju głośniej pracuje i notuje opóźnienia w reakcji na zainicjowaną zmianę biegu. Przy pierwszych opisanych objawach należy natychmiast skonsultować się ze specjalistą od skrzyni biegów, który oceni poziom zużycia oleju. Im wcześniej to zrobimy tym mniejsze ryzyko, że doprowadzimy do uszkodzenia całej skrzyni biegów. Czasem zanim jeszcze pojawi się szarpanie przy zmianie biegów, problem z właściwościami lub niedobór oleju w skrzyni zaobserwować będzie można przez obniżoną płynność przy zmianie biegów. Pamiętajmy również o tym, że samo obserwowanie wskazań kontrolki na desce rozdzielczej nie wystarczy. Ona również może czasem zawodzić, dlatego miejmy na uwadze manualne obserwacje działania swojej skrzyni biegów.

Zużycie sprzęgła

Zgrzyty, metaliczne dźwięki czy „mruczenie” podczas zmiany biegów mogą, chociaż nie muszą, oznaczać problemy z układem różnicowym lub zużycie łożyska. Awarię dwumasowego koła zamachowego będzie zwiastować głośna praca skrzyni już podczas zmiany biegów.

Zużyty płyn – specyficzny zapach w kabinie

Jeśli w kabinie pojazdu wyraźnie czuć zapach spalenizny, może to oznaczać wiele niepokojących awarii, m.in. problemy z układem elektrycznym lub zablokowany filtr kabinowy. Może on jednak również pochodzić ze skrzyni biegów i świadczyć o tym, że olej przekładniowy jest gorący, a to z kolei znak, że jest albo stary, albo jest go zwyczajnie za mało.

Szarpanie a stan synchronizatorów

Problemy z płynnością wrzucania biegów mogą świadczyć o tym, że stan synchronizatorów nie jest już najlepszy. Szarpanie jest tym bardziej wyczuwalne, im energiczniej zmieniamy biegi. By się o tym przekonać, potrzebna będzie jazda próbna nie tylko na parkingu przed centrum handlowym, ale przynajmniej na kilkukilometrowej trasie. Szarpanie przy zmianie biegów może także zwiastować problem z przekazywaniem mocy, któremu dodatkowo towarzyszyć może drżenie sprzęgła lub jego ślizganie się.

Jeśli świeżo zakupiony samochód został zdiagnozowany już po zakupie i zaobserwowaliśmy niepokojące objawy, warto jak najszybciej udać się do profesjonalnego warsztatu. W ten sposób możemy oszczędzić sobie wiele nerwów i pieniędzy. Warto również pamiętać, że niezależnie od przebiegu i wieku samochodu, zawsze należy stosować się do sprawdzonych wskazówek, które pozwolą wydłużyć żywotność manualnej skrzyni biegów.

Czytaj >>> Zmiana biegów w skrzyni manualnej – poradnik (nie tylko!) dla początkujących

 

Return to top of page