Stało się. Już wiesz, że z Twoją skrzynią coś jest nie tak. W 80% przypadków nie będziesz jednak pewny usterki. Mimo to zaczniesz zastanawiać się nad kosztem naprawy. I choć, w teorii niemal każdą skrzynię da się naprawić to nie zawsze będzie to rozwiązanie opłacalne – niekiedy może być to zdecydowanie bardziej kosztowne niż wymiana zepsutej skrzyni na zregenerowaną. O tym, które rozwiązanie wybrać opowiada Daniel Zając, właściciel internetowego sklepu z przekładniami skrzyniezajac.pl.
Ile kosztuje naprawa skrzyni biegów?
– W przypadku skrzyń manualnych pierwsze problemy mogą zacząć się już przy przebiegu 150-200 tys. km. Na początku są to najczęściej proste usterki, które niestety równie często okazują się też sporym kosztem w naprawie. Już wymiana zwykłego łożyska na nowe porządnie nadszarpnie budżet, a co dopiero gdy wyrobi ono gniazdo w obudowie. Podobnie jest dla zmiany kół zębatych i synchronizatorów. Może zdarzyć się tak, że wymiana kilku nieskomplikowanych elementów będzie kosztować tyle, co jedna a nawet dwie zregenerowane i gotowe do użytku przekładnie – mówi Daniel Zając.
Przed podjęciem decyzji najlepiej skonsultuj się ze specjalistami i sprawdź ofertę firm zajmujących się sprzedażą zregenerowanych przekładni do popularnych aut. Na polskim rynku znaleźć można kilku naprawdę solidnych sprzedawców. Pamiętaj że w przypadku wyboru skrzyni zregenerowanej często poza pieniędzmi oszczędzisz też czas – Twoje auto nie będzie musiało stać przez dłuższy okres na warsztacie, po zakupie wystarczy odebrać nową skrzynię i zamontować ją w samochodzie.
Używana skrzynia biegów – czy to się opłaca?
Poza naprawą i zakupem skrzyni zregenerowanej masz też trzecią opcję – zakup przekładni używanej. Jak sugeruje ekspert ze sklepu skrzyniezajac.pl, nie jest to jednak rozwiązanie zalecane. Warto zachować szczególną ostrożność, ponieważ zakup używki z nieznanego źródła będzie często zakupem popularnego “kota w worku”.
– Tak naprawdę są dwa rodzaje skrzyń manualnych – te które psują się dość często ale w sposób przewidywalny oraz przekładnie zdecydowanie bardziej solidne i trwałe, które zawodzą swoich właścicieli rzadziej. Uzależnione jest to od rodzaju auta ale też stylu jazdy kierowcy. Uważam że używaną skrzynią warto zainteresować się wyłącznie w chwili, gdy potrzebujesz tej uznawanej za mniej awaryjną. Jednak nawet w tym przypadku swoim klientom zawsze sugeruję kupno zregenerowanej. Dlaczego? Koszt jest zbliżony a jakość przekładni zregenerowanej z dobrego serwisu nieporównywalnie wyższa niż używanej z nieznanego źródła – przekonuje Zając.
Regeneracja skrzyni biegów – warto?
Solidna regeneracja to coś innego niż naprawa przekładni używanej – to doprowadzenie do momentu, gdy Twoja nowa skrzynia zaczyna funkcjonować zdecydowanie sprawniej niż poprzedni model, dając kierowcy radość z jazdy i gwarancję niezawodności. Przed wyborem miejsca, w którym kupisz zregenerowaną skrzynię upewnij się, że sprzedawca jest godny zaufania i daje gwarancję na swoje usługi. Musisz mieć pewność, że skrzynia którą chcesz kupić nie zawiedzie cię przez kilka następnych lat.
– Wraz z dowodem zakupu do naszych skrzyń dajemy klientom 12 miesięcy pisemnej gwarancji. Przekładnie regenerowane w naszym serwisie w każdym przypadku przed sprzedażą zostają gruntownie przetestowane. W każdej skrzyni wymieniamy najczęstszą przyczynę usterek, czyli łożyska i regulujemy je. Poza tym zawsze rozkładamy skrzynię na części pierwsze, dokładnie sprawdzamy wszystkie elementy, uszkodzone części wymieniamy, regulujemy luzy, a całość gruntownie czyścimy. Te czynności sprawiając, że przez 10 lat pracy nie miałem jeszcze żadnej gwarancji na serwisie – mówi właściciel sklepu skrzyniezajac.pl
Jakie rozwiązanie zatem wybrać?
To już zależy od Ciebie. Jeśli usterka jest niewielka wystarczającą powinna być naprawa. Nawet wtedy warto jednak dokładnie przeliczyć, czy bardziej opłacalną opcją nie okaże się skrzynia zregenerowana. Jedno jest pewne – niezależnie od Twoje decyzji dwa razy zastanów się przed zakupem skrzyni używanej z nieznanego źródła.