Skip links

8 błędów użytkowania skrzyni biegów – czyli łapy precz z gały!

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Manualne skrzynie są tylko z pozoru niezawodne, a przyczyną ich awarii wcale nie musi być zużycie podzespołów. Tak naprawdę wiele zależy od Ciebie i Twojego stylu jazdy. A błędy niestety zdarzają się wszystkim – zarówno świeżym kierowcom, jak i tym doświadczonym, którzy przez lata wykształcili w sobie złe nawyki.

Jeśli chcesz właściwie eksploatować skrzynię w swoim aucie koniecznie przeczytaj ten wpis. W przeciwnym razie ryzykujesz kosztowną naprawą, a nawet koniecznością wymiany przekładni (ale nawet wtedy zachowaj spokój – jeśli przydarzy Ci się taka sytuacja możesz na nas liczyć 😉 ). Zobacz, jakie błędy w użytkowaniu skrzyni biegów popełniają kierowcy.

1. Ręka na drążku zmiany biegów – to szkodzi

Z przyzwyczajenia trzymasz dłoń na gałce zmiany biegów? To kiepski pomysł. W ten sposób nadmiernie obciążasz mechanizm roboczy skrzyni. Nawet niewielki nacisk przenosi się na widełki zmiany biegów, co może być przyczyną ich szybszego zużycia.

2. Nie jeździj na półsprzęgle, wciskaj je do końca

Sprzegło to jeden z najważniejszych elementów związanych z działaniem Twojej przekładni, więc warto traktować je z szacunkiem. Zamiast bawić się nim na wzniesieniu, wrzuć “luz” i wciśnij hamulec. Warto ponieważ popuszczone tylko częściowo sprawia, że docisk obraca się z zupełnie inna prędkością od tarczy sprzęgła. A w jakich sytuacjach popełniasz błędy? Poza wspomnianym półsprzęgłem na górce, możesz to robić np. powoli przemieszczając się korku albo zupełnie nieświadomie – gdy nie wciskasz sprzęgła do końca przez ciało obce, jak dywanik, umieszczone pod pedałem.

3. Trzymaj stopę na podnóżku a nie sprzęgle

Wielu kierowców, jeżdżąc zwłaszcza przy mniejszych prędkościach, zamiast trzymać stopę na podnóżku z lewej strony (który znajduje się w każdym aucie!) upodobało sobie “muskanie” pedału sprzęgła. Jakie są tego skutki? Kluczowy do zmiany biegów element zużywa się zdecydowanie szybciej niż powinien, a silnik nie przekazuje pełnej mocy do kół.

4. Czerwono światło? Nie rób postoju z wciśniętym sprzęgłem

Podobnie, jak w poprzednim przypadku, także tutaj mamy doczynienia z nadmierną eksploatacją sprzęgłą, którego powodem jest po prostu złe przyzwyczajenie. Pamiętaj, by stojąc na światłach wrzucić na luz, zaciągnąć ręczny i puścić sprzęgło. W przeciwnym wypadku będziesz odpowiedzialny za szybsze zużycie łożyska wyciskowego.

5. Nie przyspieszaj od niskich obrotów i unikaj jazdy na zbyt niskich obrotach

Dlaczego przyspieszamy na niskich biegach? Niestety, najczęściej z lenistwa. To jednak spory błąd – raz że tracisz na dynamice jazdy, dwa – silnik poddawany jest intensywniejszej pracy, a to odbija się na prawidłowym funkcjonowaniu mechanizmów przekładni. Bieg na którym jedziesz powinien być dostosowany do obrotów silnika i Twojej prędkości. Jeśli nie robisz tego prawidłowo przyspieszasz zużycie koła zamachowego i łożysk oraz obciążasz koła zębate.

6. Zwróć uwagę, jak wrzucasz “jedynkę’ i “wsteczny”

Tutaj zasada jest bardzo prosta – pierwszy bieg wolno wrzucić wyłącznie przy zatrzymanym pojeździe. Identycznie sprawa wygląda w przypadku cofania. Jeżeli robisz inaczej natychmiast przestań!

7. Nie wrzucaj biegów agresywnie

Każdy z nas lubi czasem poczuć się, jak mistrz kierownicy. Zwłaszcza skrzynie manualne zachęcają do dynamicznej jazdy i szybkiej zmiany przełożeń. Jednak gwałtowna zmiana biegów, gdy olej jest zimny, może być katastrofalna w skutkach – Twoje synchronizatory nie będą nadążać z wyrównywaniem prędkości i uszkodzą się jeszcze szybciej niż Ty wrzucasz wyższe biegi.

8. Nie jeździj na kole dojazdowym przez dłuższy czas

Na koniec, jak to mówią, “oczywista oczywistość” – koło dojazdowe jest po to, żeby dojechać na nim w miejsce gdzie możesz zamontować koło właściwe. Nie służy do niczego innego. A gdy przez kilka tygodni jeździsz na zapasie zamontowanym na osi napędzanej, najpewniej zniszczysz dyferencjał. Podsumowując – nie warto.


szkrzynie biegów manualne - usterki, czynniki szkodliwe, awarie, użytkowanie
Zachowania kierowców, które szkodzą skrzyniom manualnym

Mamy nadzieję, że podczas jazdy nie popełnisz żadnego z powyższych błędów, jeśli jednak zdarza Ci się czasem stać na światłach na sprzęgle albo prowadzisz z dłonią przylepioną do drążka zmiany biegów nadeszła właśnie pora by zmienić niezdrowe przyzwyczajenia.

W przeciwnym razie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą zregenerowanych skrzyń manualnych (tutaj), a w przypadku dodatkowych pytań zachęcamy do kontaktu (tutaj) – ponieważ szybciej niż myślisz będziesz zmuszony do skorzystania z naszych usług 🙂

Pozdrawiamy!

Return to top of page