Skip links

Jak dbać o manualną skrzynię biegów?

Skrzynia biegów to tylko jeden z elementów pojazdu, który jeśli działa, nie budzi w nas – kierowcach żadnego zainteresowania. A powinna, bo od jej prawidłowego działania zależy sprawność całego samochodu, którym na co dzień dojeżdżamy do pracy, jeździmy na wakacje i święta, czasem jednorazowo po kilkaset kilometrów. Jak dbać o manualną skrzynię biegów, by służyła nam jak najdłużej?

Głośna praca skrzyni biegów czy zgrzytanie podczas zmiany biegów to jedne z najczęstszych oznak usterek skrzyni biegów w samochodach osobowych. By ich uniknąć nie tylko nie powinniśmy powielać błędów eksploatacyjnych, ale również profesjonalnie kontrolować to, co się w naszej skrzyni biegów dzieje.

Czytaj również: 8 błędów użytkowania skrzyni biegów

Dlaczego warto dbać o manualną skrzynię biegów?

Załóżmy scenariusz:

  1. Słyszysz, że coś „stuka” podczas zmiany biegów, dzieje się tak już jakiś tydzień czy dwa.
  2. Nie chcesz ryzykować – wybierasz się do mechanika, bo pojutrze masz dłuższą trasę.
  3. Nie zastanawiasz się jednak do którego, bo teraz liczy się czas reakcji.

Wybór pierwszego lepszego mechanika może się jednak często wiązać ze sporym (a nawet nieznanym) kosztem. Jeśli więc potrzebujemy sprawnego samochodu na „już”, a skrzynia nawali, rachunek za naprawę może nas nieprzyjemnie zaskoczyć. A jeśli idzie o naprawę manualnej skrzyni biegów, zwłaszcza w najbardziej popularnych w Polsce i Europie samochodach to wydatek i tak znacznie mniejszy niż w przypadku konieczności usuwania usterki w nowoczesnych skrzyniach automatycznych.

Jednak jednorazowe finansowe obciążenie to niejedyny powód, dla którego winniśmy obserwować działanie naszej skrzyni biegów. Mimo ogólnej dostępności warsztatów samochodowych nie każdy podejmie się naprawy skrzyni.

Jeśli już zdarzy nam się usterka skrzyni biegów warto zrobić research wśród okolicznych warsztatów zwłaszcza pod kątem sukcesów w naprawach przekładni i konkretnej specjalizacji. W niewłaściwie dobranym warsztacie naprawa czy regeneracja skrzyni nie tylko będzie trwać dłużej, ale zazwyczaj będzie również mniej skuteczna.

Co robić, by skrzynia poprawnie pracowała jak najdłużej?

Poza odpowiednim stylem jazdy, czyli przede wszystkim nie trzymaniem w ciągu jazdy dłoni na drążku czy wbijaniem pierwszego oraz wstecznego biegu WYŁĄCZNIE przy zatrzymanym samochodzie, konieczne jest też regularne uzupełnianie odpowiedniego oleju. Zależnie od rodzaju skrzyni oraz sposobu jej eksploatacji eksperci zalecają wymianę oleju co 50-60 tysięcy kilometrów. Warto przy planowaniu terminów wymiany oleju brać też pod uwagę zalecenia producenta i wręcz skracać polecany przez niego czas uzupełnień.

Nie ignorujmy pierwszych oznak niesprawności skrzyni biegów. Co prawda niejednokrotnie będzie można z uszkodzeniami nadal poruszać się bez szczególnego dyskomfortu, ale awaria nie minie bez wizyty w warsztacie, gdzie zwykle pierwszym krokiem mechanika będzie weryfikacja poziomu oleju. Jazda z zbyt małą ilością oleju, na zużytych łożyskach, synchronizatorach czy kołach zębatych może przerodzić się w usterki, których usunięcie pochłonie sporo czasu i budżetu.

PAMIĘTAJ!

W diagnostyce kondycji skrzyni biegów nie można polegać wyłącznie na rutynowych kontrolach okresowych w Stacji Kontroli Pojazdów. W ich trakcie wykrycie problemów ze skrzynią biegów jest mało prawdopodobne, bo to, co interesuje diagnostę przede wszystkim to układ zawieszenia, hamulcowy, kierowniczy ,spaliny, oświetlenie i stan podwozia.

Jak naprawiać skrzynię biegów?

Jeśli już nasz „multifunkcyjny” mechanik zdiagnozuje w skrzyni biegów poważną usterkę, warto od razu poszukać profesjonalnej pomocy warsztatu specjalizującego się w naprawach skrzyń biegów. Co więcej warto wybierać te warsztaty, które zajmują się głównie konkretnymi markami samochodów.

Czasem taki właśnie wybór może nas ustrzec przed kapitalnym remontem, który specjalista zastąpi regeneracją skrzyni. W każdym przypadku na początku warto poprosić o wstępną wycenę, bo przy samochodach o niższej wartości może się okazać, że bardziej opłacalna będzie sprzedaż pojazdu niż remont skrzyni. Jeśli w grę wchodzi generalny remont czy wymiana mechanika warto również zapytać o możliwość kupna skrzyni używanej – to nierzadko pozwoli zaoszczędzić od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych.

Czytaj też: Skrzynia biegów – wykrywamy najbardziej popularne usterki

Return to top of page