Wielu kierowców, uważa że olej w skrzyni biegów jest długowieczną substancją. Niestety w tym przekonaniu utwierdzają ich twórcy książek serwisowych niejednokrotnie podkreślający, że olej należy wymienić wyłącznie po intensywnej eksploatacji – to błąd i skoro czytasz ten wpis pewnie już o tym wiesz.
Prawda jest taka, że odpowiedzialny kierowca powinien regularnie kontrolować poziom oleju w skrzyni i pamiętać o jego wymianie (max. po 100 000 kilometrów lub co 8 lat). Odpowiedni poziom smarowania skrzyni może być gwarancją długiej, bezawaryjnej pracy układu. Ale czy będziesz w stanie zrobić to samodzielnie? No właśnie…
Samodzielna wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów. Niekoniecznie warto…
W środku każdej manualnej skrzyni znajdują się magnesy przyciągające opiłki, które powstają wraz z eksploatacją przekładni. Choć magnesy te przyciągają większość opiłków to i tak mają one spory wpływ na właściwości wlanego do skrzyni oleju. Są one też przyczyną konieczności regularnych kontroli i zmiany oleju. Nie jest to jednak przyczyna najważniejsza. W przypadku skrzyni biegów zdecydowanie większy wpływ na jej funkcjonowanie ma nie stary płyn a jego ubytki. Niski poziom oleju w skrzyni jest jedną z najpopularniejszych przyczyn awarii (więcej o czytaj tutaj).
Musisz wiedzieć, że wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów dla niewprawionego mechanika będzie zadaniem co najmniej trudnym. Dlaczego? Ponieważ już sam dostęp do skrzyni jest procesem złożonym. Przed rozpoczęciem prac musisz mieć dostęp do podnośnika lub kanału, a następnie – by tylko sprawdzić odpowiedni poziom oleju w skrzyni – będziesz potrzebować specjalnego korka inspekcyjnego (większość skrzyń nie posiada bagnetów).
Dobra rada: samodzielnie, jeśli nie masz dostępu do specjalistycznych narzędzi, wymieniaj wyłącznie olej w skrzyniach posiadających na dnie korki spustowe.
Jak wymienić olej w skrzyni biegów?
Nie ma na to prostej odpowiedzi. Każda wymiana oleju skrzyni będzie uzależniona od modelu auta. Zatem jeśli nie czujesz się pewnie w kwestii własnych umiejętności mechanicznych i nie masz dostępu do niezbędnego sprzętu nie warto ryzykować. Każdy szanujący się zakład zajmujący się naprawą skrzyń ma w swojej ofercie wymianę oleju. Poziom oleju może sprawdzić też mechanik, u którego dokonujesz corocznego przeglądu. Spokojnie – nie jest to usługa specjalnie kosztowna.
Zalecamy by olej wymieniać samodzielnie wyłącznie w przypadku posiadania korka spustowego . Wówczas wymiana prezentuje się następująco:
Wyobraźmy sobie, że po dłuższej jeździe (gdy olej jest rozgrzany) ustawiłeś już auto na kanale. Bezpośrednio pod skrzynią ustaw pojemne i szerokie naczynie, a następnie kluczem oczkowym odkręć powoli korek spustowy. Spuszczany olej będzie gorący oraz brudny i zacznie wyciekać dość szybko – uważaj by unikać kontaktu ze skórą. Po wyciągnięciu całej cieczy wymień miedzianą (lub gumową) uszczelkę na nową, dokładnie przykręcić korek i wytrzyj resztki oleju.
Uwaga – jest cień szansy, że część starego oleju zostanie w zakamarkach skrzyni, gdy auto nie będzie stało całkowicie równo.
Nadeszła pora na napełnienie skrzyni nowym olejem (oczywiście zgodnym z zaleceniami producenta i parametrami dedykowanymi do Twojego auta). Pamiętaj, by wlać dokładnie tyle oleju, ile zalecone zostało w instrukcji.
Uwaga: podczas zmiany oleju zwróć uwagę, czy wybrałeś odpowiedzi dla swojej przekładni. Najważniejsza jest klasa lepkości i API.
Ile oleju wlać do skrzyni (gdy zgubiłem instrukcję)?
Jeżeli zgubiłeś instrukcję producenta i nie wiesz, ile wlać oleju do skrzyni chyba Cię nie zaskoczymy – musisz zachować szczególną ostrożność. W pierwszej kolejności wlej równo litr nowej cieczy i zaczekaj kwadransa. Wykręć korek z otworu rewizyjnego wlewając następnie ok. 150 ml oleju. Jeżeli do tego czasu olej nie wypłynął z otworu powtórz czynność dolewając kolejną porcję płynu. Na koniec starannie zakręć korek wlewowy i przetrzyj otoczenie z nadmiaru oleju.
Pamiętaj!
Jeżeli Twoja skrzynka posiada korek spustowy na własną odpowiedzialność możesz spróbować wymienić olej w skrzyni. W innych przypadkach będziemy jednak stanowczo to odradzać. Skrzynia biegów jest delikatnym i rozbudowanym elementem auta, na którym nie należy uczyć się (czy potwierdzać) swoich mechanicznych umiejętności.
Zamiast tego warto skorzystać z pomocy specjalistów – w ciągu kilku godzin powinni oni skończyć swoją usługę od A do Z. Firma skrzyniezajac.pl jest jednym z miejsc, w których znajdziesz profesjonalną pomoc.
Jeśli jednak masz zaufanie do swoich umiejętności, zamierzasz wymienić olej samodzielnie i masz pytania, pamiętaj że zawsze możesz skontaktować się z nami – służymy radą (oczywiście w godzinach pracy;)