To nie jest kolejny artykuł, w którym doradzimy Wam w kwestii najlepszych olejów do skrzyni biegów, najpopularniejszych usterek czy zabierzemy się za tłumaczenie zawiłych szczegółów procesu regeneracji przekładni.
O tym pisaliśmy kolejno:
– tu (jaki olej do szkrzyni),
– tu (usterki skrzyni biegów),
– i tu (na czym polega regeneracja skrzyni biegów).
W tym wpisie udowodnimy, że mimo iż czas nieubłaganie leci do przodu, to jednak moda zawsze wraca. To co budziło kiedyś zachwyt, a niedługo później całkowitą odrazę, teraz określa się mianem “vintage”. Co to znaczy? Że stary przedmiot, mimo upływu lat może mieć w sobie ciągle „to coś” – coś pięknego, stylowego, coś z duszą. To „coś” jest na tyle wyjątkowe, że wręcz musisz postawić to na półce w domu…albo garażu. Dlatego dziś przyglądamy się najciekawszym gałkom zmiany biegów, które przywodzą na myśl najlepsze lata motoryzacji, w tym montowanym w polskich „klasykach” z lat 70. i 80.
Retro gałka skrzyni biegów do amerykańskiego klasyka. Przed państwem – FORD
Jeden z najstarszych koncernów motoryzacyjnych w historii. Na trzecim zdjęciu znajdziecie gałkę upamiętniającą 30-lecie produkcji w USA. Od początku działalności Ford stawiał na jakość – widać to m.in. na detalach poniższych gałek.
Toyota wypracowała swój własny design
Idealna, doskonale czarna kula w połączeniu z żywymi kolorami robi naprawdę duże wrażenie. Zwróćcie uwagę, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu wiele gałek zmiany biegów nie podpowiadało kierowcy konkretnych przełożeń – znacznie ważniejsza była ekspozycja marki producenta.
Klasyczna gałka zmiany biegów… z króliczkiem?
Jednak wiele z produkowanych w ubiegłym wieku samochodów posiadało też tradycyjny układ gałki z zaznaczonymi przełożeniami i biegiem wstecznym. To także wtedy miłośnicy motoryzacji zaczęli wprowadzać w swoich autach pierwsze, charakterystyczne modyfikacje dla osiągnięcia efektu „WOW”. Przykład? Na ostatnich dwóch zdjęciach znajdziecie oficjalną, drewnianą gałkę skrzyni biegów z króliczkiem Playboya, z czasów gdy Hugh Hefner oglądał w telewizji Policjantów w Miami.
Bo styl to trzeba mieć – zobaczcie gałki, jakie produkowała Alfa Romeo, Cobra, Corvetta czy Porsche
W latach 70.- 80. zachodnie, sportowe samochody musiały być dopracowane w każdym calu. Bo wtedy charakterystyczne wzory, materiały i ich jakość zawsze szły w parze z dużą prędkością. Na uwagę zasługują zwłaszcza gałki z elementami drewna z późniejszych lat produkcji. Dziś, wśród aut wypuszczanych przez najpopularniejsze koncerny samochodowe ze świecą szukać takich detali.
Duży Fiat vs Polonez, czyli na deser retro gałki zmiany biegów na polskich drogach
A co działo się u nas? Ano totalne szaleństwo! Choć w wielu samochodach montowano często „czarne klasyki”, to można było spotkać też kilka ciekawszych gałek. Jeśli chodzi o jakość – z reguły drewno zastępowaliśmy plastikiem, a żywe kolory czterema podstawowymi barwami. Popularne wśród polskich kierowców były też smaczki, jak ten który znajdziecie na drugim zdjęciu.
I to tyle w temacie 🙂
Jeśli macie pytania lub uwagi dajcie na znać na kontakt@skrzyniezajac.pl
Dziękujemy za doczytanie do końca, a wszystkich miłośników manualnych przekładni zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą 😉