Skip links

Drgania na kierownicy, czyli co jeśli nie skrzynia? [Cz.2]

Jakiś czas temu zastanawialiśmy się nad tym, „co stuka i puka w aucie, jeśli nie skrzynia?„, dziś pora na część drugą – szukamy najpotulniejszych przyczyn drgań na kierownicy. A choć może być ich  wiele to jednak zwykle łatwo jest je zlokalizować.

Jeżeli drgania kierownicy dotyczą również twojego samochodu, dowiedz się jak możesz im zaradzić.

DRGANIA NA KIEROWNICY – SPRAWDŹ KOŁA!

Jedną z najprostszych przyczyn nieprzyjemnych wibracji odczuwanych na kierownicy podczas jazdy jest niepoprawne wyważenie kół. W takim przypadku chcąc zniwelować problem należy wybrać się do zakładu wulkanizacyjnego.

Zdarza się jednak, że drgania informują kierowcę o uszkodzeniu opony. Powodem może być nawet niewielkie wybrzuszenie, dlatego tak ważne jest, aby na bieżąco kontrolować stan opon. O tym, jak to robić dowiesz się z artykułu Sygnały, które informują o konieczności wymiany opon. Dobrze jest również od czasu do czasu zastosować specjalny środek konserwujący opony, który uchroni je przed spękaniem i niszczeniem.

Przy okazji sprawdzania opon, warto jest zweryfikować, czy koła są odpowiednio dokręcone i czy podczas uderzenia o krawężnik lub wpadnięcia w dziurę nie doszło do wygięcia piasty koła.

Drgania, których źródłem jest problem z kołami lub oponami, najczęściej odczuwalne są podczas jazdy z dużą prędkością.

PROBLEM Z UKŁADEM HAMOWANIA

Drgania, których przyczyną jest układ hamowania łatwo jest zweryfikować, ponieważ pojawiają się one właśnie w trakcie hamowania. W takim przypadku należy sprawdzić stan tarcz hamulcowych. Jeżeli one odpowiadają za niedogodności, to drgania mogą być wyczuwalne nie tylko na kierownicy, ale również na pedle hamulca.

ZAWIESZENIE PRZYCZYNĄ DRGAŃ KIEROWNICY

Wibracje na kierownicy mogą również świadczyć o problemach związanymi z zawieszeniem samochodu np. luz na sworzniach czy zużyte tuleje wahaczy. Gorzej jeżeli za drgania odpowiedzialny jest luz na przegubach półosi, ponieważ zakup nowych części jest dość kosztowny, a zamienniki są trudno dostępne.

Jeżeli w niedawnej przeszłości samochód poddawany był wymianom elementów zawieszenia, należy sprawdzić czy fachowiec wykonujący usługę, poprawnie ustawił geometrię zawieszenia.

USTERKA W UKŁADZIE KIEROWNICZYM

Drgania, które pojawiają się podczas jazdy z prędkością powyżej 80 km/h mogą świadczyć natomiast o luzie na przekładni kierownicy. Niestety w tym przypadku wymiana przekładni na nową często okazuje się koniecznością.

Przyczyn powstających na kierownicy drgań jest wiele. Na szczęście ich rodzaj oraz moment, w którym występują pozwala szybko zlokalizować usterkę. Ewentualnej naprawy należy się już podjąć u zaufanego mechanika, tak aby w przyszłości uniknąć podobnych problemów.

Return to top of page