Skip links

Nie za miliony: top 4 samochody, które trzymają wartość

Co nas kręci w samochodach używanych? Co kupujemy najczęściej i jakie kryteria są dla nas najważniejsze? Czy tylko cena ma znaczenie? A może patrzymy na zakup „używki” jak na inwestycję?

Wśród najczęściej kupowanych samochodów w Polsce są Skody Fabia i Octavia, Opel Astra, Golf i Toyota Yaris.
Kupić używany, dobry samochód nigdy nie było łatwo. Dziś jest trudniej, bo ceny wzrosły. Ale jeszcze trudniej jest kupić takie auto, które wbrew rocznikowi będzie na wartości zyskiwać. Youngtimer to sposób na biznes czy raczej hobby?

Młody z aspiracjami?

Youngtimer to samochód, który aspiruje (czasem mniej czasem bardziej) do bycia oldtimerem. A wejście w strefę oldtimerów oznacza znaczne podwyższenie wartości, nierzadko wprost proporcjonalnie do liczby przebytych na globie lat.

Polska legislacja w kwestii oldtimerów jest dość lakoniczna. Po pierwsze nie używa tego określenia zastępując go polskim określeniem „pojazd zabytkowy”. W ustawie Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami (art. 10 pkt. 1) określa sposób wpisania zabytku ruchomego do rejestru zabytków. Decyzję w tej sprawie podejmuje wojewódzki konserwator zabytków na wniosek właściciela. W związku z tym wpisem właściciel zyskuje szereg przywilejów jak zwolnienie z konieczności posiadania całorocznej polisy OC czy z spełniania aktualnych wymogów technicznych. Jakie zalety ma posiadanie tzw. youngtimera? Jakie są obecnie atrakcyjne yougntimery, których wartość ma w przyszłości rosnąć?

Zrobiliśmy skrócone zestawienie, które nie wyczerpuje tematu, a jest zaledwie sygnałem tego, w jakim kierunku idą nasze „młodzieńcze motoryzacyjne miłości”. Oto nasze typu na samochody, które fajnie mieć, chociaż żaden sąsiad nie zainteresuje się ich niezwykłą innowacyjnością.

1. Mercedes W124

Produkcja: 1983-1997

Najpopularniejszy model Mercedesa dla „nienajbiedniejszych” w podstawowej wersji (sedan) został sprzedany w ponad dwóch milionach sztuk. Ale z fabryk wyjechały też wersje kombi, cabrio, coupe, a nawet limuzyny i wersje pod zabudowę. Paleta silników tego klasyka była bardzo, bardzo bogata od diesla o pojemności dwóch litrów po wersję Brabus V12 o mocy 530 KM! Najpopularniejsze było jednak klasyczne nadwozie z nieco ponad stukonnym silnikiem i manualną skrzynią biegów. W124 ma tradycyjne choć wyglądające na nieco toporne nadwozie. Bryła pojazdu nie jest pozbawiona prostych linii i nawet faceliftingi cech charakterystycznych W124 nie zmieniły. Ten Mercedes trzyma cenę i za model z lat 90. w dobrym stanie technicznym zapłacić trzeba od 20 000 do nawet 35 000 złotych.

W124 - skrzynie zajac - manualne skrzynie biegow - bytom odrzański

2. Mazda RX8

Produkcja: 2003-2012

Świetnie trzymające się drogi, dobrze wyposażone, sportowe coupe, które nie narzuca się zbyt wulgarną czy wydumaną linią. RX8 wydaje się z zewnątrz malutka, chociaż pasażer i kierowca nie mogą narzekać na brak miejsca. Jakość model ten zawdzięcza przede wszystkim temu, że produkowany był od początku do końca w rodzimej fabryce, w Hirosimie. Smaczku nadwoziu zapewniają tylne drzwi, które nie tylko są od przednich znacznie mniejsze, ale otwierają się nietypowo, bo „pod wiatr”. To wszystko sprawia, że samochód jest pożądany stąd niewiele dobrze utrzymanych egzemplarzy pojawia się na wtórnym rynku. Trzeba się przygotować, że ceny dobrze utrzymanych modeli z początku lat dwutysięcznych zaczynają się od 20 000 złotych.

mazda RX8 - skrzynie zajac - manualne skrzynie biegow - bytom odrzański

3. Audi TT

Produkcja: 1998 do teraźniejszości

Pierwsza generacja produkowana między 1998 a 2006 rokiem śmiało może pretendować do miana youngtimera. TT-tka z silnikiem benzynowym z 1999 roku kosztuje średnio nieco mniej niż 20 000 zł. Tańsze egzemplarze mogą mieć problemy z silnikiem, zadbaniem lub mogą być po wypadku, o co w przypadku silników o mocy 180 czy 250 KM nietrudno.

Audi TT - skrzynie zajac - manualne skrzynie biegow - bytom odrzański

4. Peugeot 206

Produkcja: 1988-2009

206-tka jest następczynią 205-tki, która w latach 90. stała się nieco zbyt toporna i mało atrakcyjna jeśli idzie o wyposażenie. Francuzi poszli w delikatne zaokrąglenia, sportową linię, a to wszystko w samochodzie wielkości „mieszczucha” z wersjami silnikowymi dostosowanymi do potrzeb klasy średniej. Bardzo przestronne, wygodne wnętrze, dość niskie zawieszenie, potężne drzwi i (w wersji hatchback) wyjątkowo zgrabny choć nienajmniejszy bagażnik. Model z elektrycznie składanym, sztywnym dachem rozkochał w sobie fanów sportowej linii, zaś wersja WRC w latach 2000-2003 odniosła 24 zwycięstwa w rajdach Rajdowych Mistrzostwach Świata, najwięcej z Marcusem Grönholmem na pokładzie. Ceny Peugeot 206 w cabriolecie z ponad stukonnym silnikiem z 2006 roku zapłacić trzeba od 15 000 do 19 000 zł.
Zamiar kupna używanego samochodu wymaga wiedzy, zachod, odrobiny szczęścia i wyczucia rynku. W końcu to ostatnie często decyduje o tym, jaki samochód ma szanse niedługo dostać „żółte blachy” i status kultowego.

Peugeot 206 - skrzynie zajac - manualne skrzynie biegow - bytom odrzański

Return to top of page