Skip links

Awaria manualnej skrzyni biegów – jak rozpoznać? Co robić?

Nietypowe hałasy, „odskakiwanie drążka” podczas dodawania gazu czy luzy na drążku – czy są to jednoznaczne objawy awarii manualnej skrzyni biegów? Jak zachować czujność, kiedy w skrzynia zacznie pracować nieprawidłowo?

Większości awarii skrzyni biegów z powodzeniem można uniknąć, dbając właściwie o ten strategiczny „organ samochodowego organizmu”. Awarie są najczęściej następstwem nieprawidłowej eksploatacji elementów skrzyni czyli drążka i pedału sprzęgła. W przypadku tego drugiego częstym, a nawet bardzo częstym błędem popełnianym przez kierowców jest zbyt płytkie wciskanie pedału podczas zmiany biegu.

Jak rozpoznać awarię skrzyni biegów?

Jeśli podczas zamiany biegów dochodzi nas wyraźne uczucie stukania, czas poszukać fachowej stacji napraw manualnych skrzyń biegów – jak skrzyniezajac.pl. Ale zaniepokoić nas powinny również luzy na drążku zmiany biegów, w momencie, kiedy bieg jest wbity. To coś jak uczucie, że nie udało nam się wbić biegu, a drążek pozostaje w pozycji „na luzie”. Powodem do obaw o dobrostan manualnej przekładki biegów będą też nietypowe dźwięki skrzyni podczas jazdy. Może to być „wycie”, może nadmierne „mruczenie” – tak czy inaczej nie zalecamy paniki a tylko wizytę w naszym warsztacie. Nie każda awaria będzie groźna nawet jeśli objawy mogą na to wskazywać.

Co prawda powinniśmy doskonale wiedzieć, że nie warto dzierżyć dłoni na drążku zmiany biegów (jeśli nie mamy tego świadomości, odsyłamy do Poradnika obsługi zmiany biegów w skrzyni manualnej – nie tylko dla początkujących), ale jeśli już to robimy, na pewno wyczujemy, że podczas wciskania pedału gazu, napotykamy na szarpnięcie. To również jeden z objawów awarii skrzyni biegów.

Zmiana biegów w skrzyni manualnej – poradnik (nie tylko!) dla początkujących

Najbardziej powszechnym objawem kłopotów z manualną skrzynią biegów jest jednak utrudniona zmiana biegów. Zdarza się to zwykle w zimie, kiedy słabiej radzi sobie stary olej przekładniowy. Tu zatem warto przypomnieć, że olej przekładniowy nie może działać w zamkniętym układzie wiecznie. Dbanie o jego świeżość przedłuża żywotność manualnej skrzyni biegów.

Ostatnią i chyba najbardziej znaczącą oraz przeszkadzającą w jeździe oznaką awarii manualnej skrzyni biegów jest „wypadanie biegu w trakcie jazdy”. Czasem objaw jest jeszcze bardziej ewidentny i jakiegoś biegu w ogóle nie da się „wrzucić”. Wówczas wizyta w specjalistycznym warsztacie jest więcej niż niezbędna.

Co warto dodać, niektóre objawy awarii skrzyni biegów nie świadczą wcale o tym, że serce napędu jest uszkodzone. Nietypowe dźwięki czy szarpanie na drążku zmiany biegów może zwiastować coś jeszcze bardziej istotnego niż awaria skrzyni, ale może też być tak, że pojawiły się luzy na poszczególnych elementach układu i wystarczy wymienić zużyte elementy i znów wszystko będzie w porządku.

Wycie skrzyni biegów – gdzie może leżeć przyczyna hałasu?

Awaria manualnej skrzyni biegów i co dalej?

Zachowajmy spokój, nie każda awaria skrzyni biegów to koniec jej życia i droga naprawa. By dowiedzieć się co jest na rzeczy i czy możliwa jest regeneracja czy naprawa skrzyni biegów musimy udać się do specjalistycznego warsztatu. Dlaczego specjalistycznego, a nie najbliższego? Hmm… można to porównać do wizyty u lekarza. Oczywiście można z wysypką na skórze udać się do internisty, ale większą skuteczność w tym konkretnym przypadku zapewne mieć będzie dermatolog. Jeśli już znajdziemy warsztat tak profesjonalny jak skrzyniezajac.pl zlecamy wycenę (fajnie, jeśli jest darmowa!) i czekamy, by podjąć decyzję czy warto naprawiać lub regenerować czy raczej czeka nas zakup nowej manualnej skrzyni biegów.

Pocieszające dla właścicieli samochodów ze skrzyniami manualnymi jest to, że awarie w ich skrzyniach są znacznie tańsze do usunięcia i niwelacji niż te, które występują w przypadku automatów.

Return to top of page