Skip links

Wycie skrzyni biegów – gdzie może leżeć przyczyna hałasu?

Odpalasz auto, przejeżdżasz kilkaset metrów i niestety… już wiesz, że coś tu nie gra. Słyszysz hałas z okolic skrzyni. Nie jest to zgrzytanie, a gałka zmiany biegów wydaje się dość stabilna. Twoja przekładnia pracuje jednak zdecydowanie głośniej niż wcześniej.

Zapraszamy do wspólnego  poszukiwania przyczyny (oczywiście w skrzyni manualnej, jak to robimy  zawsze 😉 )

Coś zepsuło się w skrzyni biegów – czy to już poważna awaria?

Skrzynie biegów manualne to złożone mechanizmy, które jak wielokrotnie przypomnieliśmy w naszych poradach, wymagają odpowiedniego traktowania dla długiej i szczęśliwej eksploatacji. Bywa jednak, że prędzej czy później dzieje się coś złego.

Za najpopularniejszą przyczynę ciężkiej zmiany niektórych przełożeń i “nie wchodzenia” konkretnych biegów uznaje się problemy ze środkiem smarnym. Choć każdy użytkownik auta wie, że powinien kontrolować poziom oleju w silniku (i większość kierowców uznaje to niemal za świętość) to niestety niejednokrotnie zapomina się o pytaniu jakim jest: kiedy zmiana oleju w skrzyni biegów?

Kontroluj poziom oleju w skrzyni i zmieniaj go co 40 tys. km

Weźmy za przykład produkowaną w latach 2006-11 Hondę Civic VIII, czyli popularne UFO. Kierowcy modeli zarówno przed, jak i poliftowych często spotykają się z problemem, gdy nie wchodzi jedynka, dwójka czy bieg wsteczny. Oczywiście wiecie, jak to jest na forach… tam każdy jest mechanikiem. Ale w przypadku akurat tego modelu auta najczęśije się nie mylą – przyczyna leży najczęściej w niezmienionym od ponad 60 tys. km oleju w przekładni. Kierowcy twierdzą, że po jego wymianie na oryginalny OEM (oraz wymianie płynu wyprzęgnika – koniecznie DOT 4 ) w mgnieniu oka skrzynia zaczyna pracować, jak należy.

To jednak najłagodniejszy przypadek. Z poważniejszych awarie manualnej skrzyni biegów mogą być skutkiem m.in. zużytych synchronizatorów, zapieczonych linek, niewłaściwego użytkowania sprzęgła (częsty problem), uszkodzonych poduszek silnika, czy popychaczy.
A z czego może wynikać wycie?

Skrzynia biegów – wykrywamy najpopularniejsze usterki [TOP 4 awarii skrzyni]

Szum i wycie, czyli hałasy w skrzyni biegów

Po pierwsze musimy wyróżnić dwa rodzaje hałasów: delikatne buczenie, czyli tzw. szum w skrzyni biegów i wcześniej wspomniane głośniejsze wycie.

Z naszego doświadczenia wynika, że w przypadku tego pierwszego najczęściej przyczyna leży w zużytych łożyskach w przekładni. Wycie natomiast jest skutkiem starcia kół zębatych. Przykro nam, że zwalamy winę na Ciebie, ale…to poważne awarie, których najprawdopodobniej mogłeś z łatwością uniknąć. Problemy z łożyskami i kołami zębatymi zaczynają się od błędnego użytkowania przekładni, w tym z niewłaściwego poziomu i jakości (starość!) oleju czy bardzo dynamicznego wrzucania konkretnych przełożeń (to utrapienie dla kół zębatych).

Sprawdź łożyska i koła zębate

Każde ze źródeł hałasu jest przyczyną poważniejszej usterki skrzyni biegów, a zwlekanie z jej usunięciem z pewnością będzie pogłębiać problem i podnosić koszty. Z całą pewnością odradzamy rozwiązania w stylu wymiany na używaną skrzynię z nieznanego źródła. W tych przypadkach podobna usterka może przydarzyć się w niedalekiej przyszłości, a zużycie łożysk jest przecież jedną z popularniejszych usterek w wielu modelach aut poruszających się po polskich drogach. Zdecydowanie zbyt często przyjeżdżają do nas Klienci po tego typu “zmianach na lepsze”. Lepszy pomysł to naprawa lub regeneracja skrzyni biegów w profesjonalnym zakładzie mechanicznym – to w zasadzie jedyna gwarancja, że Twoja skrzynie będzie pracować bez zarzutu przez dłuższy czas.

Regeneracja i naprawa manualnej skrzyni biegów

Wycie czy szumy, stuki czy zgrzyty – nieważne jaka jest przyczyna awarii skrzyni biegów w Twoim aucie, zawsze zapraszamy na bezpłatną diagnozę do Skrzyń Zając. Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku do godziny 16:00. A w naszym magazynie trzymamy ponad 2,5 tysiąca bezbłędnie zregenerowanych przekładni, gotowych niemal natychmiast do montażu lub wysyłki wraz z 12. miesięcznym okresem gwarancji 😉

Więcej o naszej regeneracji >> przeczytasz tutaj
A więcej o ofercie na konkretne przekładnie >> tutaj

Return to top of page